Saturday, September 27, 2008

27/9/2008

السبت 27 سبتمبر

فى الصباح
كانت الحالة المزاجية اشبه بعاصفة فكرية لاتعرف لها طريق ولا مأوى
كان يشغل تفكيرى الكثير من الاشياء لاقوم بها اليوم والذى لم افعل اى منها حتى المساء
---

فى المساء
بدات بنفسى اول خطوة فى الجلوس امام شاشتى المحروسة لحاسبى الشخصى " مشاكس" وادعو الله ان لا يكون مشاكس معى كعادته. فقد اطلقت عليه اليوم اثناء حديثى مع لينا هذا الاسم الذى يدل بكل صراحة عن ماهية ما بفعله من توقف مستمر وبطء فى تنفيذ الاوامر وايضا اجراء المهام التى اريدها من فتح للمتصفح والتنقل بين صفحة واخرى وبرنامج واخر ب ارادته الشخصية الخارجة عن رغبتى المطلقة.
---

ولكنه سيظل مشاكس وعندها فكرت ان اتوقف عن التدوين ودخول الانترنت باكمله وربما اعود بعد عام او اثنان او ثلاثة او اربعة او سبعة حين امتلك حاسب اخر غير مشاكس وحينها اشاور لمشاكس من بعيد باننى استغنيت عن خدماته طوال الاربع سنوات التى قضيتها داخل عالم الانترنت من خلاله.

-انسانة

2 comments:

  1. طبيعة البني ادم بتفرض نفسها على أشياؤه الصغيرة....

    انتي بتتكلمي على علاقة بينك وبين جهازك بقالها اربع سنين....
    بتتكلمي عن المشاكس في تصرفاته....
    لكن متنكريش انك بشكل معين اتأقلمتي مع التصرفات دي.....
    هحكيلك على تجربة شخصية....
    انا عندي جهاز بقاله خمس سنين....
    الجهاز اقسم باللة كان بيشتغل 24 ساعة متواصلين خلال الخمس سنين دول...
    ودي حقيقة كان بيستغرب منها اي حد قريب مني زي اصحابي مثلا اللي كان بيتي هو بيتهم على اعتبار اني عايش لوحدي....
    الجهاز بكل بساطة هو عمري ما عاملته معاملة أدمية....
    اولا انا كان عندي هوس من الوحدة بتخليني لازم اكون اون لاين اربعة وعشرين ساعة حتى لو انا في شغلي أو في أي مكان....
    بمعنى لازم كذا مسنجر مفتوح وكذا شات وانا فعلا مش موجود....
    الموضوع كان شبه مرض لان مثلا لما كان النت يفصل كانت أعصابي كلها بتتوتر في حين اني ممكن اكون هنام مثلا ومش هعمل حاجة على النت....
    لكن مجرد تصور فكرة ان معنديش نت كانت فكرة مرعبة....
    الجهاز كان عبارة عن كيسة عمرها ما كانت مقفولة....
    وهارد ديسك أهل شبرا كلها عارفين قيمته....
    لانك لما تدخلي عليه هتلاقي حاجات صعب تتخيليها...
    سواء من صور أو ملفات ورد أو ملفات نت أو أفلام او حتى مزيكا....
    الجهاز وصل لمرحة معينة انه بقى بالنسبة لي طفاية سجاير فعلا
    والله كنت بطفي فيه السجاير احيانا....
    بتوصلي لنوع معين من الألفة معاه...
    تخليكي تحسي ان محدش هيفهمه زيك ابدا...
    محدش هيعرف أوقات عصبيته زيك...
    محدش هيعرف قد ايه جهازك متأقلم مع فيروسات الكون كله لاني عمري ما حطيت انتي فايرس....
    محدش هيعرف يعني ايه ويندوز يقعد بالسنين زي ماهو....
    محدش يعرف يعني ايه جهاز يحس بيكي بمعنى الكلمة....
    وشاف كل المآسي اللي تتخيليه من خبط ورزع وتكسير...
    ومع ذلك شغال 24 ساعة يوميا ....
    مفيش حد شافو إلا وأشفق عليه فعلا....
    وبرضو كنت دايما اتفاخر بيه....
    واللي كان يتعرفني كويس عارف قيمة الجهاز ده عندي....
    عارف يعني ايه ماوس "رخم" محدش يعرف يسيطر عليه غيري أنا....
    عارف يعني ايه كيبورد اتمسح كل معالمه ومع ذلك حافظ صوابعك...
    لدرجة ان القطة بتاعتي كانت احيانا بتغير من الجهاز او الكيبورد تحديدا وكانت بتعض صوابعي لما انشغل بيه عنها....
    مهما حاولت احكيلك المقاسي اللي شافها الجهاز ده لحد دلوقتي مش هتقتنعي ان فيه جاهز ممكن يتعامل بالشكل ده ويعيش...
    وصلت لمرحلة اني بقيت اخاف اطفيه لميتفتحش تاني...
    أو اخاف انضفه لانه مش متعود على كدة...
    أو حتى اجدد فيه أي حاجة من رامات أو هارد وير لاني واثق جدا انه مش هيتأقلم مع اي تطوير هو عايز يفضل كدة وبس....
    لما ربنا فتح عليا وجبت لاب توب....
    واللي بطبيعة الحال مستحملش يومين بس من معاملتي وبقيت مضطر استبله ويندوز بمعدل اسبوعي...
    بجد حسيت ان جهازي القديم انجرح...
    انا من النوع اللي بيحب الحميمية في كل شئ... في المكان اللي بيقعد وينام فيه واللي بيشتغل فيه وفي جهازه...
    منكرش ان اللاب قرب مني لانه برضو طلع ابن بلد....
    الخلاصة ان حبي لجهاز القديم ده...
    خلاني اسبو زي ماهو وبنس حالته وشكلو وطافية السجاير اللي لسة فيه...
    وأطل عليه من فترة للتانية رغم ان اللاب مش بيفارق حجري....
    وعلى قد كدة....
    بضطر ارجعله كل مرة....
    عشان اخد منه حاجات قديمة جدا بقالها الاف السنين وانا من النوع اللي بيحب يحتفظ بذكريات عن كل حاجة...
    مع اني ممكن برضو اخده كله كوبي انتي عارفة بقى اللابات بادئة من 120 جيجا وانتي طالعة...
    لكن برضو محاولتش اعمل كدة....
    .
    .
    خالي فيه وصال بينك وبين جهازك...
    واوعي تتخلي عنه....
    لان محدش هيحس بيه غيرك....
    .
    .
    انا متابع من فترة وبتمنى يجي الوقت اللي اقدر فيه ارد على كل حاجة حلوة بتتكتب في المكان ده....
    .
    .
    بليز تسلمي على لينا :)

    ReplyDelete
  2. قصتك مؤثرة يا ماندو
    كل دى مآسي
    وفضل صامد
    :(
    طب كنت بتاكله ايه!
    ---

    سيبك من خمس سنين والماوس مش شغال.. والكى بورد مفهاش حروف ظاهرة..
    والقطةاللى بتعض صوابعك..
    كل دا يهون لكن..
    اللى استغربت له..
    ان مفيش انتى فايرس
    :D
    دا انا مكنتش مصدقة الحكاية الاسطورة اللى اتقالت لى من حد مش فاكرة مين بيقول لى كاسبرسكى
    طلعله من جهازه...
    فوق 3000 فيروس
    والجهاز كان عايش عادى يعنى و شغال
    ^^
    واكتشفهم صدفة
    ---

    انا فاهمة قصدك هو فعلا مشاكس مش هلاقى زيه.انا فاكرة من سنتين ناس كتير طلبت اسلفها مشاكس يتمرنوا على الصبر عليه
    من كتر ما كلمتهم عن حكاويه واللى شافوه بنفسهم من انى اقولهم كلمة واللى بعدها بعد نص ساعة او ساعة حسب مزاج سعادته...

    وانا مطلعتوش فى يومياتى لانى بكرهه
    لالا خالص...
    دا كان تحذير ليه
    لانى بعزه جدا ... هو اة شغال بمزاجه وبيتع اهواءه بس بيسمع كلامى لما يحس انى بدات ايأس

    بفتكرله برضه انه يامااستحملنى كتير وسهر معايا الليل فى التنظيم والادارة للملفات والمواقع و فى القراءة وفى التصفح و ترتيب الصور والتصميم وله ذكريات يعنى تكفى كتاب و كشكول اربعين صفحة...
    وحاليا حالته بقت صعبة.. بس الدور عليا استحمله بقى او اقعد جنبه اتامله
    :)
    ---
    بالنسبة ل لينا
    انت قلت ايه بقى على صوتك
    ^^
    اسلملك عليها ,صح؟
    يوصل ان شاء الله

    ReplyDelete