Friday, July 8, 2011

9/7/2011

الجمعة 9 يوليو

أشتقت كثيراً .. بل توهمت كثيراً إننى استطعت أن أتناسى كلماتى وهمساتى ,ولكننى اليوم تذكرت وتسائلت كيف لى أن أحيا دون أن اعبرعن احساسى الذى لطالما أتقنت فن تجاهله وأردت أن أقتله بكل ما لى من قوة, فمنذ أن مضى وقت ليس بالقصيرعلى ما سطرته لم أكن أدرى أننى سوف أعود مجدداً لذلك الشعور و تلك الحالة المزاجية ,ولكننى كنت على يقين بأنه دايما هناك شىء ما لابد وأن يأتى الوقت لأسطره  ليتحرر من مقبرته حيث لاعودة له .تتهامس بداخلى الكثير من الكلمات  و فيض من الأحاسيس وخيالات من المواقف والتى وددت كثيرا أن أسطرها كى لا تترك أثراً فى ذهنى كطبيعة حالى.ليأتى الوقت ويمضى سريعاً كعادته, وقد وجدت  أننى  اتواجد بين كلماتى و ورأيت حالى قد انغمست فى بداية ونهاية عبر تلك الكلمات. هكذا كنت وهكذا أصبحت أكاد أخفيها ولربما أقتلها,  فالقاتل يخفى جريمته والجريح يخفى جرحه والسعيد يخفى إبتسامته فى زمننا هذا. والآن تتوقف الذاكرة أمام مشاهد تصارع بعضها البعض فيها ما فيها من ظلم عادل وعدالة ظالمة وفهم خاطى وخطأ مفهوم ورواية لأوراق  متساقطة تطفو فوق الماء وتتطاير مع نسمات الهواء وتحلق كالريشة فى الهواء .. همسة إلى  ذاتى .. لا شىء يدوم


إنسانة-


 

3 comments:

  1. كالعادة سحرتينى راندا
    انتى ساحرة المشاعر
    اولا اسف على طول الغيبة حتى بصى على مدونى هتلاقى اخر موضوع شهر مارس 2009
    بس انا دايما بتشائل ليه كلامك بيدخل قلبى
    ده مش بيدخله ده بيلمسه الاول من بره لمسة رقيقة
    ولما ينتبه القلب لوجوده يقوم يدخله على طول
    وحشتينى ووحشنى كلامك الرقيق وسامحينى لانى بقول وحشتينى
    لانك بجد وحشتينى

    ReplyDelete
  2. ربنا يخليك
    فعلا انا متذكرة انك متغيب من فترة كبيرة
    الحمدلله انك بخير و
    كلامك دا شهادة اعتز بيها طبعا
    بالنسبة لمين واحش مين
    فانا اكتر واحدة واحشة نفسى
    ^_^

    ReplyDelete
  3. ازيك يا راندا
    بالنسبة لموضوع وحشتينى
    فأكيد انتى اللى وحشتينى
    لانى لما بقرا كلامك بحس انى اعرفك
    ولانى اعرفك
    ومش بلاقيكى
    فانتى و حشتينى
    انا غيرت مجال عملى و دخلت مجال تانى
    الاول كنت ديزاينر فكانت الالوان و التصميمات
    وقليل من الكلمات تعبر عن اللى جوايا
    اما الآن فانا صاحب مركز صيانة سيارات
    فمش لاقى اى حاجة تعبر عنى نظرا لصلابة العمل
    والعاملين ومقدرش اقول لحد الكلام ده
    طبعا انتى عارفة الشريحة دى من الناس ممكن تقول عليا ايه
    فانا بعبر عن نفسى فى مدونتك
    ومن النهاردة هتابعها زى الاول
    ومش بس هقرأ .... كمان لازم أرد
    اتمنى انك تزورى موقعى الجديد اللى فيه تفاصيل شغلى الجديد اللى طبعا مش جديد لانه من اخر درس ليا فى المدونة
    وطبعا فيلم الجيش اللى انا عملته ده كان فيلم احتيالى الغرض منه المراوغة فى حالة الرجوع مرة اخرى للجرافيك
    WWW.ELTYAR.COM
    انا هاقولك على حاجة بصراحة
    انا بحب كلامك لانه بيعبر عن كل الالم اللى جوايا
    لكن انا زهقت من الالم و اشعر بخرابة فى قلبى
    عارفة الخرابة طبعا
    او بقايا حريق كبير لمدينة ابادها الزمن
    او احساس ان فى غرفة مغلقة وبتتملى دخان لحد ما تخنقنى
    كلها احاسيس منيلة بستين نيلة
    انا بجد اشتاقت للرومانسية
    الكلمات الرقيقة المتبادلة
    النظرات الجميلة المعبرة
    وحشتنى الاحساسات دى
    مش ممكن تكتبى عنها شوية
    انا من كتر احتياجى ليها وشوقى لسماعها
    بقيت بكلم نفسى و انا ماشى او وانا سايق عربيتى
    لو لقيت بنت حلوة و ملامحها رومانسية احس انى بقولها الكلام ده و احس انها كمان بترد عليا
    وارجع افوق بسرعة و اقول لنفسى فوق يا بوب
    بدل ما البنت اللى انتى بتسبل ليها تقولك
    ازيك يا عمو
    وتفكرك بفرق السن
    انت كبرت خلاص يا ابو ال 32 سنة واخدت من فترة شبابك
    اللى انت بتدور عليه اللوقتى
    هتاخد زمنك ز من غيرك
    انا مش عارف ليه طولت كده و ايه اللى انا بقوله ده
    هو انا بهرتل و لا ايه
    بس سامحينى
    لانى عارف انى مش هقدر اقول الكلام ده غير فى مدونتك
    فأكيد هتحسينى و تفهمينى
    انا قلت اللى جوايا
    والاعمار بيد الله
    خلى بالك من نفسك
    سلام يا ساحرة المشاعر

    ReplyDelete